agenda

Workshop Gefuertes Zeichnen en Guided Drawing

Vrijdag 14 december.

Voor meer informatie kijk bij Studio workshops.

 
 
 
 

Programma Basisjaar TBT

Praktische informatie.

Het Basisjaar bestaat uit zeven opleidingsdagen. De zeven opleidingsdagen zijn op de vrijdag eens in de vier à vijf weken (7x6 uren= 42) waartussen zelfstudie en praktisch oefenen wordt gevraagd (28 uren). Totaal 70 uren. Data: 7/9/2018; 5/10/2018; 9/11/2018; 07/12/2018; 25/1/2019; 1/3/2019; 5/4/2019. Kosten: 665 euro. Accreditatie bij de SRVB is aangevraagd. Docenten: Sita Geerling MATh, vaktherapeut beeldend en Gosse A. Postma MA, haptotherapeut, ethicus. Accreditatie (70) aangevraagd bij de SRVB.

Inhoud Basisjaar TBT

In het eerste jaar wordt ingegaan op de theoretische onderbouwing van de Tastzintuiglijk Beeldende Therapie en krijgt het praktisch gedeelte, de zelfstudie en het praktisch oefenen een vervolg. Bij de afronding van het eerste jaar wordt een reflectieverslag geschreven. In het tweede jaar vindt verdieping van het eigen proces plaats en van de toepassing van het tastzintuiglijk beeldend werken in de eigen beroepspraktijk. Na het eerste jaar kan gekozen worden voor een 'eigen route' in relatie tot eigen belangstelling, werk etc. Hieronder volgt een beschrijving van de inhoud van het basisjaar.

Lesdag 1 'Mijn hand weet het al': Geführtes Zeichnen, in theorie en praktijk. Ochtendprogramma: kennismaking en uitwisseling motivatie voor deelname. Uitleg over de opzet van het basisjaar en de opleiding TBT. Theoretische onderbouwing: achtergrond, context en uitgangspunten van het Geführtes Zeichnen ( Boschloo en Demmers in Schweizer 2009, Deuser, 1989, Elbrecht, 2006 ). In de door Maria Hippius-Gräfin Dürckheim ontwikkelde methodiek van het Geführtes Zeichnen, ook wel geleid tekenen of Guided Drawing (Elbrecht 2006) genoemd, staat het werken met de handen en het volgen van de innerlijke impuls via de handen centraal. In deze lesdag staat deze methode centraal zowel vanuit de theoretische achtergrond (ochtend) als het werken met de methode in de praktijk (middag). Middagprogramma: Geführtes Zeichnen: een ervaring en reflectie. Na de pauze uitwisseling van toepassingen in de eigen praktijk. Afronding en huiswerk (zelfstudie en praktisch oefenen 2x2,5 uur)

Lesdag 2 TBT en Haptonomiek: een effectieve en affectieve combinatie. Ochtendprogramma, opstart: uitwisseling praktijkervaringen en uitleg programma.TBT : theoretische onderbouwing van een haptische en tastzintuiglijke benadering van beeldende therapie en beeldend werken. De filosofie van het Lichaam en uitgangspunten met betrekking tot de lichamelijkheid in de TBT. Middagprogramma
Werken naar de waarneming vanuit een haptische, tastzintuiglijke benadering. In het middagprogramma staat het werken naar de waarneming centraal in een beeldende uitwerking. Een werkvorm die in de eigen praktijk van de deelnemers kan worden toegepast, waarbij de fenomenen van de tast in persensus en transsensus nader worden toegelicht (Postma 2008: 10-17). Na de pauze staan we stil bij de toepassingen en mogelijkheden in de praktijk. Afronding en huiswerk (zelfstudie en praktisch oefenen 2x2,5 uur).

Lesdag 3 Geführtes Zeichnen:een tastzintuiglijke basis: vervolg. Ochtendprogramma, opstart: uitwisseling praktijkervaringen met het Geführtes Zeichnen. Rond de toepassingen in de praktijk worden theoretische aanknopingspunten aangereikt en (mogelijke) indicaties uitgewisseld. Middag programma: oefenen in twee/drietallen. Na de pauze bespreken we mogelijke implicaties voor het eigen proces en de eigen praktijkvoering. Afronding en huiswerk (zelfstudie en praktisch oefenen 2x2,5 uur).

Lesdag 4 TBT en Sensorimotori Art Therapy. Ochtendprogramma, opstart: uitwisseling praktijkervaringen en uitleg programma. Sensorimotori Art therapy(Elbrecht 2012, 2014) en de verbinding met een haptische en tastzintuiglijke benadering van beeldende therapie en beeldend werken: achtergrond, context en uitgangspunten. Cornelia Elbrecht heeft de methode van het Arbeit am Tonfeld (Deuser 2004, 2006 , 2009) uitgebreid beschreven en uitgewerkt in Trauma Healing at the Clay Field a sensorimotor art therapy approach (Elbrecht, 2012, 2014). Een driedimensionaal vervolg op de door haar uitgewerkte methodiek van Guided Drawing (2008), gebaseerd op het Geführtes Zeichnen. In de Sensorimotor Art Therapy van Elbrecht staat de werkingskracht van de handen in the Clayfield, in de klei op het kleiveld centraal, en wordt ze gekoppeld aan het werken met trauma en aan trauma gerelateerde problematiek. Dit concept wordt mede onderbouwd vanuit neuroscience en bevat veel beschrijvingen van haptic perception, de tastzintuiglijke waarneming in het werken met de handen in de klei. Middagprogramma: de werkvorm uit Clayfield therapy en reflectie. In het tweede gedeelte van de middag bespreken we aan de hand van casuïstiek de verschillende toepassingen. Afronding en bespreking huiswerk (zelfstudie en praktisch oefenen 2x2,5 uur).

Lesdag 5 TBT en Haptonomiek: Beeldende therapie en de rakende tast. Ochtendprogramma, opstart: uitwisseling praktijkervaringen en uitleg programma. Het fysieke tactiele werken met de verschillende materialen is de basis van waaruit (creatief)therapeutische processen aangestuurd kunnen worden (Bingley, 2012). In de TBT wordt gezocht naar een beschrijving door en vanuit de aanrakende en geraakte handen, omdat daar de mogelijke werkzame factoren geactiveerd worden in een active passivity (Irigaray). Toelichting op uitgangspunten in de TBT vanuit het begrip active passivity en daaruit volgende mogelijke houdingsaspecten van de therapeut/ begeleider. Middagprogramma: in de middag bespreken we aan de hand van casuïstiek de verschillende toepassingen. Afronding en bespreking huiswerk (zelfstudie en praktisch oefenen 2x2,5 uur).

Lesdag 6 TBT en Sensorimotori Art Therapy : vervolg. Ochtendprogramma, opstart: uitwisseling praktijkervaringen met klei (en de kleibak). Rond de toepassingen in de praktijk worden theoretische aanknopingspunten aangereikt en (mogelijke) indicaties uitgewisseld. Middag programma: oefenen in drie - viertallen. Na de pauze bespreken we mogelijke implicaties voor het eigen proces en de eigen praktijkvoering. Afronding en huiswerk (zelfstudie en praktisch oefenen 2x2,5 uur).

Lesdag 7 Evaluatie TBT: proces, toepassing en afronding. Ochtendprogramma, opstart: uitwisseling praktijkervaringen en uitleg programma.TBT: terugblik op de theoretische onderbouwing en de waarde van een haptische en tastzintuiglijke benadering voor onderzoek en vervolg in de praktijk. MiddagprogrammaIndividuele evaluatie (beeldende werkvorm). Uitwisseling en afronding.Uitreiking certificaat

Referenties

Bingley, A., (2012). Touching Space in Hurt and Healing: Exploring Experiences of Ilness and Recovery Through Tactile Art. In Dodge, M., Paterson, M. (Eds). (2012). Touching Space, Placing Touch. Farnham: Ashgate Publishing Limited.

Boschloo, I., Demmers,T. (2004). Tasten, voelen, kijken, creatieve therapie. In Pool,G. (Red.), Handboek psychologische interventies bij chronisch somatische aandoeningen. Assen:

Koninklijke Van Gorcum.

Damasio, A. (2010). Het zelf wordt zich bewust Hersenen, bewustzijn, ik. Amsterdam, Netherlands: Uitgeverij Wereldbibliotheek.

Deuser, O. (1989).'Gefuehrtes Zeichnen' in: Zundel, E., Fittkau, B(red.), Spirituelle Wege und Transpersonale Psychotherapie). Duitsland: Paderborn.

Elbrecht, C. (2006). Guided drawing. Rütte, Germany: Johanna Nordländer Verlag.

Elbrecht, C. (2013). Trauma healing at the Clay field, A sensorymotor art Therapy approach. Londen: Jessica Kingsley.

Elbrecht, C. & Antcliff, L. (2014). Being touched through touch Trauma treatment trough haptic perception at the Clayfield: A sensorymotor art therapy. International Journal of Art Therapy,19, 19-30.

Geerling, S. (2015). Het belang van Tastzintuiglijke ervaring en het verwoorden van die ervaring in de Beeldende Therapie. 'Mijn hand weet het al'. Concept uitgeschrevenin het kader van de Master of Arts Therapies Hogeschool Zuyd

Geerling, S. (2011). Mijn hand weet het al, Het alternatief van een negatief zelfbeeld in het GeführtesZeichnen. CWS Stenden 2011.

Hinz, L. D. (2009). Expressive Therapies Continuum, A Framework for Using Art in Therapy. NY, New York: Routledge.

LeDoux, J.(2002). Synaptic Self,How Our Brains Become Who We Are. NY, New York: Penguin Books.

Postma, Gosse A.(2008). Haptonomiek, thema's uit de haptonomiek en gestalt,

Leeuwarden/Groningen: Gea Nama.

Postma, Gosse A. (2012). Existentiële zorg tussen Habitus en Ethische gevoeligheid. Leeuwarden/Groningen: Gea Nama.

Postma, Gosse A.( 2017). Tast als leven wederzijdse zorg als ethische betrekking. Leeuwarden/Groningen: Gea Nama.

Rhyne, J.(1973). The gestalt art experience. Monterrey, CA: Brooks /Cole Publishing Company.

Schweizer, C., Bruyn, J de., Haeyen, S., Henskens, B., Rutten-Saris, M., Visser, H.(Eds.).(2009).Handboek beeldende therapie, uit de verf. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. 2009.

Smeijsters, H. (2008). Handboek creatieve therapie. Bussum: Uitgeverij Coutinho.

Smeijsters, H. (2008). De kunsten van het leven. Hoe kunst bijdraagt aan een emotioneelgezond leven. Diemen: Veen Magazines.

Capita selecta

Boschloo en Demmers in Schweizer (2009): "Twee Duitse methoden: Geführtes Zeichnen en Arbeit am Tonfeld" ( H.5) 353-357.

-Damasio (2010): "Een architectuur voor het geheugen" ( H. 6) 155 -171.

-Elbrecht (2013): "The language of Our Hands" (H. 2 ) 37-76.

-Geerling (2015): Geerling, S. (2015). Het belang van Tastzintuiglijke ervaring en het verwoorden van die ervaring in de Beeldende Therapie. 'Mijn hand weet het al'. Concept uitgeschrevenin het kader van de Master of Arts Therapies Hogeschool Zuyd.

-Hinz L, (2009): (H. 4) "The sensory component of the expressive therapies continuum." 59-64.

-LeDoux (2002): "Learning domains": 'most systems in the brain can learn from experience,

which means that the transition properties of their synapses can be altered by experience.' 85-89.

-Postma ( 2008): "Transpersoonlijk" 19-22, "Een Gestalt" t/m "De haptonomie en het Goede" 32- 54.

-Smeijsters: (2008): "analogieën in het beeldend medium" (H.11.3) 304-314

 

 

© 2017 Protacte.

Login Form